PhiGéo
L'auteur de ce blog vient de faire paraître dans la revue Canadian Journal of University Continuing Education un texte sur la formation au niveau supérieur pour les leaders. Il y est discuté plus spécifiquement d'un cas, celui des officiers des Forces canadiennes. Mais, auparavant, une section fait le bilan des études à distance et des études "numérisées", en remontant jusqu'à Platon qui, dans ses Lettres, a, en quelque sorte, inauguré l'enseignement à distance après avoir été séparé de ses élèves par le tyran Denis.
La pertinence des études dans le domaine des sciences humaines est ensuite abordée avec le cas d'un officier canadien dont les travaux ont mené à une remise en question en profondeur de la stratégie militaire en Afghanistan.
This paper argues in favour of distance education in social sciences at the masters level for Canadian Forces officers. First, it demonstrates how distance learning has played a substantial role from the very beginning of university teaching (with Plato’s Academy). It then tries to demonstrate how technology will be central to the pedagogy of educational institutions in the future. Finally, it explains why Canadian Forces officers need to pursue higher education in social sciences even after they have undergraduate degrees, and how the nature of “3D” missions (for Defence, Diplomacy and Development) requires a more thorough understanding of social sciences. The author then suggests a meaningful way to realize this objective. The BOLD (Blended Online Learning Design) initiative demonstrates many of the characteristics required for this type of training: the possibility of studying entirely at a distance, a hybrid of synchronous and asynchronous learning, recognition of the teaching corps needs, transnational and international careers.